Portrait Václav Luks © Petra Hajska

Václav Luks

Conductor
© Petra HajskÁ
General Management

As founder and leader of the Prague baroque orchestra Collegium 1704 and the vocal ensemble Collegium Vocale 1704, Václav Luks established himself as one of the leading conductors in the field of Historically Informed Practice. With both ensembles he regularly performs at the Salzburg Festival, Lucerne Festival, Festival d'Aix-en-Provence, Chopin Festival Warsaw, Berlin Philharmonie, Elbphilharmonie, Wigmore Hall, Theater an der Wien, Vienna Konzerthaus, Palais des Beaux-Arts in Brussels, and has appeared as artist-in-residence at the renowned festivals Oude Muziek in Utrecht and Bachfest Leipzig. Their recordings have been awarded numerous prizes such as the Diapason d'Or and the German Record Critics' Award. In May 2021, Luks and the Collegium 1704 performed Smetana’s „My Country“ on period instruments from the composer’s era for the opening of Prague Spring.

Václav Luks also increasingly works with modern orchestras and other baroque ensembles. In the 2022/2023 season he will make his debuts with the SWR Symphonieorchester (Schwetzinger SWR Festspiele), hr-Sinfonieorchester, Kölner Kammerorchester and Norwegian Radio Orchestra, as well as returning to the Orchestre National de France, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Czech Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment and Kammerakademie Potsdam (as Artist in Residence). He has also worked with the Mozarteumorchester Salzburg, Akademie für Alte Musik Berlin, and the Handel and Haydn Society, Boston, among others.

Václav Luks received his musical education at the Conservatory in Pilsen and at the Academy of Performing Arts in Prague (horn and harpsichord) as well as at the Schola Cantorum Basiliensis, where he specialized in historical keyboard instruments and historical performance practice with Jörg-Andreas Bötticher and Jesper Bøje Christensen. During his studies in Basel and in the following years, he already performed as a horn soloist of the Akademie für Alte Musik Berlin throughout Europe as well as in the USA, Mexico and Japan.




25. May 2023 - 19:00

Frankfurt am Main, hr-Sendesaal

Info & Tickets



26. May 2023 - 20:00

Frankfurt am Main, hr-Sendesaal

Info & Tickets



23. June 2023

Info & Tickets



  • „[Václav Luks] sorgte nicht nur mit historischen Instrumenten, dynamischen Nuancen und farbenreichem Spiel für eine authentische, […] vollständige Wiedergabe des heute zuweilen bis auf die Hälfte gekürzten Werkes. Mit glanzvoll umgesetzten Chor- und Ballettszenen, aber auch reichlich eingesetztem Theaterdonner und mit Windmaschinen kam die von Händel angestrebte Opulenz der Oper voll zur Geltung.“
    Das Opernglas
    W. Kutzschbach, Brünn. Alcina, in: Das Opernglas, 03/2022
  • „Mitgerissen vom Schwung der Melodien und der dramatischen Ent- und Verwicklungen, setzt er sich mit körperlicher Agilität für die Ausdrucksvielfalt jener Werke von Komponisten ein, die das Programm thematisch zu ‚Vorreitern‘ der Romantik erklärte. Mit aktivierenden Gesten stachelt er die einzelnen Stimmgruppen zu Höchstleistungen an“
    Potsdamer Neueste Nachrichten
    Peter Buske, Schmachtend und voll Temperament. KAP mit Václav Luks im Nikolaisaal, in: Potsdamer Neueste Nachrichten, 13.1.2020
  • „Von Václav Luks zwei Stunden lang in Hochspannung gehalten, verwandelten sie die Elbphilharmonie in einen Klangdom, errichtet aus den gedeckten Tonfarben darmbesaiteter Streicher und obertonreicher Holz- und Messingbläser“
    WELT
    Lutz Lesle, Klangdom am Elbstrom, in: Die Welt, 8.8.2019
  • „Eine Menge Selbstvertrauen und dirigentische Präsenz sowie schlichtweg beachtliches Können gehören dazu, ein so anspruchsvolles Werk wie Händels ‚Messiah‘ in Live-Aufführungen erfolgreich auch für die Konserve zu produzieren. Der zupackende, agile Václav Luks verfügt über diese Qualitäten geradezu im Übermaß, und daher ist seine Version des Händel-Oratoriums als gelungen zu bezeichnen.“
    Rondo Magazin
    Michael Wersin, Kritik zur Einspielung von Händels Messiah (Collegium Vocale 1704, Collegium 1704, Václav Luks), in: Rondo Magazin, 25.5.2019
  • Blomstedt here too showed a discerning awareness of hostorically informed style, leading a fleet, fast rendering that never felt rushed or breathless. Transparency and balancing were superb without drawing undue attention to themselves and this was a Beethoven reading of tensile strength and spirited dynamism.
    Chicago Classical Review
    Lawrence A. Johnson, At 90, Blomstedt leads CSO in performances of youthful vitality, in: Chicago Classical Review, 01.03.2018



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