Portrait Tareq Nazmi

Tareq Nazmi

Bass
© Marco Borggreve
General Management

Bass Tareq Nazmi studied at the Hochschule für Musik und Theater in Munich with Edith Wiens and Christian Gerhaher and privately with Hartmut Elbert. First as a participant in the Opera Studio, then as an ensemble member of the Bavarian State Opera, where he appeared in numerous roles.

In the 2022/23 season, Tareq Nazmi is expecting his role debut as Gurnemanz (Parsifal) at the Grand Théâtre de Genève as well as his house debut at the Vienna State Opera as König Heinrich (Lohengrin). He will also be heard as Hunding in a concert Ring under the baton of Marek Janowski in Dresden. Later in the season, he will return to the Bavarian State Opera as Sarastro and appear at the Salzburg Mozart Week with Daniel Barenboim conducting, with the Musikkollegium Winterthur and Roberto Gonzales-Monjas or the NDR Symphony Orchestra under the baton of Manfred Honeck.

Highlights of past seasons include his role debuts as Filippo II in Verdi's Don Carlo at the Theater St. Gallen, as Banco in Verdi's Macbeth at Antwerp Opera and as König Heinrich in a concert performance at the Tokyo Spring Festival, as well as Sarastro in Mozart's Magic Flute at the Lyric Opera in Chicago, a tour of Verdi's Messa da Requiem under the musical direction of Teodor Currentzis, Verdi's Messa da Requiem with the Berlin Philharmonic under Daniel Barenboim or Beethoven's Missa solemnis in Munich under Kirill Petrenko. In 2018, Tareq Nazmi was heard as the narrator in a new production of The Magic Flute with the Vienna Philharmonic under Constantinos Carydis at the Salzburg Festival, where he returned to in the summer of 2022, this time as Sarastro.

As a sought-after concert soloist, Tareq Nazmi has a broad repertoire ranging from Bach to Beethoven, from Haydn to Brahms and from Mozart to Dvorak. He has worked with the Tonhalle Orchestra Zurich, the Orchestre de Paris under Daniel Harding, the Orquestra Gulbenkian under Alain Altinoglu, the WDR Sinfonieorcher under Jukka-Pekka Saraste, the Deutsches Symphonieorchester Berlin under Manfred Honeck or the Balthasar Neumann Choir and Ensemble under Thomas Hengelbrock. Furthermore, he could be heard under the baton of Zubin Mehta, Franz Welser-Möst or Kennt Nagano.

As a lied singer, Tareq Nazmi could most recently be heard together with Gerold Huber at the Schubertiade Hohenems, in Munich, Cologne or at London's Wigmore Hall. In 2023, he will perform Schubert's Winterreisein Tokyo.




16. June 2023 - 19:30

Tonhalle und Kongresshaus

Ludwig van Beethoven: Fidelio, Oper in zwei Aufzügen op. 72

Info & Tickets



18. June 2023 - 17:00

Tonhalle und Kongresshaus

Ludwig van Beethoven: Fidelio, Oper in zwei Aufzügen op. 72

Info & Tickets



29. July 2023 - 18:00

Salzburg, Großes Festspielhaus

Giuseppe Verdi: Macbeth

Info & Tickets



  • "Durchwegs tadellos und mit durchdringendem Klang der Debütant Tareq Nazmi als König Heinrich: Er wirkt […] wie ein stoischer Erzähler, der mit allen anderen Solisten sehr gut harmoniert."
    Wiener Zeitung
    Sandra Fleck, “Spätes Klangfarbenglück - Wiederaufnahme von Richard Wagners Lohengrin in der Wiener Staatsoper”, in: Wiener Zeitung, 18. April 2023
  • " [...] mit dem „Parsifal“ von Richard Wagner am Grand Théâtre in Genf, hat vermutlich seine große Stunde geschlagen. Er singt den Gurnemanz ohne einen Anflug von Schwerfälligkeit, behände wie ein flotter Osmin, dabei die Worte so achtsam deutend, als ginge es um Lieder von Schubert oder theologiegespickte Arien von Bach. So satt seine Tiefe ist, so leicht spricht seine Höhe an und dünnt dabei keineswegs aus. In Kuwait soll Tareq Nazmi geboren worden sein, liest man, nur hört man es nicht. Seine Diktion ist gestochen scharf und kommt dabei, ganz ohne Konsonantenspuckerei, so natürlich daher, dass einem der Satz „Gemeine Atzung muss uns nähren“ wie Umgangssprache erscheinen will."
    FAZ
    Jan Brachmann, „Besudelt bis zum Schluss“ in: FAZ, 26.01.2023
  • "Die Protagonisten sind großartig, Tareq Nazmi als Gurnemanz gar phänomenal: verständlich, lyrisch und schauspielerisch famos."
  • "..la magnifique exécution du poignant « Es ist genug », extrait de l’Elias de Mendelssohn, par la basse Tareq Nazmi dont la voix puissante et bien projetée confère à cette prière toute l’humilité et le charisme nécessaires : le timbre est superbe, la diction irréprochable, le souffle long et l’accompagnement orchestral en rapport, avec un admirable pupitre de violoncelles conduit par Nadine Pierre."
    Resmusica.com
    Resmusica.com," Une improbable et fougueuse Troisième de Brahms par Sir John Eliot Gardiner", Patrice Imbaud, 18.10.20



Verena Vetter KSG

Verena Vetter

Director, General Management
e-mail
+49 89 44488792
Anne Bilodeau

Anne Bilodeau

e-mail
Associate Artist Manager
+49 89 44488797