Patrick Grahl

Tenor
© Guido Werner
General Management

Patrick Grahl was born in Leipzig and was initially a member of the St. Thomas Choir of Leipzig under Georg Christoph Biller; he then went on to complete his singing training at the Felix Mendelssohn-Bartholdy Academy of Music in Leipzig with Professor Berthold Schmid, graduating with distinction in the master-class examination. Patrick Grahl attended master-classes held by Peter Schreier, Gotthold Schwarz, Gerd Türk, Ileana Cotrubas and Prof. Karl-Peter Kammerlander which gave him decisive momentum for his artistic development.

While still a student Patrick Grahl was able to work on and perform roles such as Alfred (in Die Fledermaus by Johann Strauß), Tamino (in Mozart’s Die Zauberflöte) and Albert (in Albert Herring by Britten). He was also to be heard as the Young Servant in Elektra by Richard Strauss, and as Shepherd / Voice of a Young Sailor in Richard Wagner’s Tristan und Isolde at the Opéra National de Lyon.

In 2016 the tenor won first prize at the XX International Johann Sebastian Bach Competition in Leipzig. He is already much in demand as an oratorio and concert singer and has been invited to perform as soloist with orchestras such as the Leipzig Gewandhausorchester, the Dresden Philharmonic, the NDR Radio Philharmonic, the Gürzenichorchester Cologne as well as the Accademia Nazionale di Santa Cecilia and the London Symphony Orchestra; he has worked with conductors such as Sir John Eliot Gardiner, Daniele Gatti, Hartmut Haenchen, Ludwig Güttler, Ton Koopman, Andrew Manze, Omer Meir Wellber, Stefano Montanari, Hans-Christoph Rademann and Leopold Hager. Patrick Grahl still has close ties with the St. Thomas Choir of Leipzig and with the Dresdner Kreuzchor.

There are interesting projects in the 2022/2023 calendar: in Helsinki and Budapest the artist will sing the role of Alfonso in Schubert's Alfonso and Estrella, and a tour will take him on a Christmas Oratorio tour across Germany and Spain together with the Windsbacher Knabenchor under the baton of Ludwig Böhme. In Zurich and Munich he will sing Mendelssohn Lobgesang under Paavo Järvi, in Ludwigsburg, Stuttgart and Essen Mozart's Vesperae solennes de Dominica as well as the Krönungsmesse under Hans-Christoph Rademann, in the Concertgebouw in Amsterdam under Aapo Häkkinen Bach's Herr gehe nicht ins Gericht as well as Verhulst's Mass, he will sing the St. Matthew Passion on a tour with the Musik Podium Stuttgart in Germany, Italy as well as on a tour with the Rias Kammerkoor in Germany, the Netherlands and Italy. He will return to Zurich at the end of the season to sing in a concert version of Beethoven's Fidelio (Jaquino) under Paavo Järvi.

Patrick Grahl is involved in another major project of the International Bach Academy in the 22/23 and 23/24 seasons: a complete Bach cantata cycle will be performed and recorded on CD under Hans-Christoph Rademann.

In addition to his numerous engagements on the concert and opera stage, Patrick Grahl attaches great importance to chamber music projects and recitals. Among others, he is a guest at the Schubertiade in Schwarzenberg together with Daniel Heide. A new Lied CD will soon be released on the AVI label.




16. June 2023 - 19:30

Tonhalle und Kongresshaus

Ludwig van Beethoven: Fidelio, Oper in zwei Aufzügen op. 72

Info & Tickets



18. June 2023 - 17:00

Tonhalle und Kongresshaus

Ludwig van Beethoven: Fidelio, Oper in zwei Aufzügen op. 72

Info & Tickets



22. June 2023 - 16:00

Schwarzenberg, Angelika-Kauffmann-Saal

-: Liederabend

Info & Tickets



  • "„Die edle Müllerin“ müsste dieser Zyklus bei ihm heißen, bei dem er vom ersten Ton seines deutlich hellen, hohen, schlank geführten Tenors an frappant an den großen Kollegen Peter Schreier erinnert, ein unvergessener „Müllerbursche“, bei dem er auch studiert hat.(...) Doch wenn man erkennt, wie kunstvoll, aber sparsam er Elemente aus der vokalen barocken Verzierungstechnik mit kleinen Umspielungen der Melodie auch bei Schubert anwendet, wird einem klar, warum Grahl, wie man im Programm nachliest, derzeit zu den besten Evangelisten in Bachs Passionen zählt."
  • "Besonders der exquisite junge lyrische Tenor des Patrick Grahl als Jaquino macht das deutlich: Er wird zu einer vom Bariton in die höhere männliche Stimmlage aufgestiegenen Papageno, der in perfekter deutscher Diktion seine Gesangslinien aus dem Text heraus denkt und entwickelt."
  • "Patrick Grahl weiß nicht nur mit seiner wirklich wunderschönen, schlank und gut geführten Stimme (völlig ohne Brüche) zu überzeugen, sondern auch und besonders durch die emotionale Nachvollziehbarkeit und den punktgenauen Tiefgang seiner Gestaltung."
    Dresdner Neue Nachrichten
    Mareile Hanns, "Dresdner Musikhochschule erinnerte einen Tag lang an Peter Schreier", in: Dresdner Neue Nachrichten, 03.11.2020
  • "(...)Patrick Grahl, für die Arien eingeplant, übernimmt für einen erkrankten Kollegen zusätzlich die Evangelisten-Partie. Und wie er das tut, wie er Textverständlichkeit, natürlichen Sprachfluss und edlen Klang vereint, das ist schon wirklich Weltklasse."
    Hamburger Abendblatt
    Marcus Stäbler: Frühe Johannes-Passion setzt Maßstäbe –minutenlanger Jubel, in: Hamburger Abendblatt, 30.01.2023



Elisabeth Ehlers

Elisabeth Ehlers

Director, General Management
e-mail
+49 89 44488790
Katharina Klapsing

Katharina Klapsing

e-mail
Associate Artist Manager
+49 89 444887910