Portrait Simona Śaturová

Simona Šaturová

Soprano
© Tomas Houda
General Management

Born in Bratislava (Slovakia), soprano Simona Šaturová received her first violin lessons at the age of five. After graduating from high school, she studied singing at the Bratislava Conservatory and attended various masterclasses, including with the Romanian soprano Ileana Cotrubas and the vocal expert Margreet Honig, who continues to mentor her. Today, Simona Saturova is in demand both on the opera stage and as a concert singer internationally and works with many renowned conductors and orchestras.

She has performed in New York, Vienna, Paris, Munich, Berlin, Dallas, Oslo, Toronto, Istanbul, the Salzburg Festival, the Tanglewood Festival, the Oregon Bach Festival in Eugene, in Japan, Israel and Venezuela, at the Festival Internazionale di Musica e Arte Sacra Roma, the Lucerne Festival, the Rheingau Music Festival and the Schleswig-Holstein Music Festival. Musical partners include Christoph Eschenbach, Herbert Blomstedt, Adam Fischer, Iván Fischer, Sylvain Cambreling, Manfred Honeck, Tomáš Netopil, Kent Nagano, Christopher Hogwood, Antonello Manacorda, Jakub Hrůša, Juraj Valčuha, Jaap van Zweden and Philippe Herreweghe.

The artist has made guest appearances around the world and has been particularly associated with the Théatre de la Monnaie in Brussels where she has appeared as Violetta Valéry (La traviata), Sandrina (La finta giardiniera), Servilia (Titus), Gilda (Rigoletto), Ismene (Mitridate), Lucio Cinna (Lucia Silla) and most recently as Donna Anna in Don Giovanni as well as Contessa in Figaro's Marriage. In addition to numerous appearances at the National Theatre in Prague soprano could also be seen on the stages of the Teatro Colón Buenos Aires, the Frankfurt Opera, the Semperoper in Dresden, the Theatre an der Wien, the Théâtre du Châtelet in Paris, the Opéra de Monte Carlo and the Megaron in Athens. Her repertoire includes, among others, the roles of Lucia (Lucia di Lammermoor), Adina (L'elisir d'amore), Donna Anna (Don Giovanni), Elettra (Idomeneo), Vitellia (La clemenza di Tito), Giulietta (I Capuleti e i Montecchi), Celia (Lucio Silla) and Madama Cortese (Il viaggio a Reims).

Simona Šaturová has also made a name for herself internationally as a concert and oratorio singer. She will appear with the Staatskapelle Dresden in Mendelssohn's Lobgesang in the 23/24 season. In Prague and Dresden, she will perform with the Dresden Philharmonic in Dvořák's Requiem under Michael Sanderling. She ends the season with Mozart's Coronation Mass and Berlioz' Te Deum in Bratislava and Vienna under Stefan Vladar.

CD recordings are available on the labels Supraphon, hänssler classic, Classico and Carus Verlag and Sony/BMG. Under the title Haydn Arias she made her first solo recording with the NDR Radiophilharmonie under the direction of Alessandro De Marchi for ORFEO. This was awarded Editor's Choice by Gramophone Magazine. She also released her solo CD Decade with virtuoso arias by W. A. Mozart and J.Mysliveček, the recording of Martinů's opera Ariane and most recently a CD with Dvorák's Moravian Duets (Supraphon).




24. March 2024 - 19:00

Dresden, Sächsische Staatsoper Dresden

Felix Mendelssohn Bartholdy: Symphonie Nr. 2 B-Dur op. 52, 'Lobgesang'



25. March 2024 - 19:00

Dresden, Sächsische Staatsoper Dresden

Felix Mendelssohn Bartholdy: Symphonie Nr. 2 B-Dur op. 52, 'Lobgesang'



  • "Simona Saturova war eine echte Entdeckung. Sie ist eine Sängerin, die genau intoniert und artikuliert, die keinerlei Probleme mit Registerwechseln kennt, die mit dem Timbre spielen und die vor allem auch leise singen kann, ohne an Kontur oder Intensität zu verlieren - was besonders schön ist, wenn das auch ein Orchester so kann wie die Bamberger."
    inFranken.de
    Thomas Ahnert, "Operngala: Markantes Debüt" in inFranken.de, 05.07.2019
  • "Überzeugen würden auch die anderen Solisten, wie die slowakische Sopranistin Simona Šaturová. "Ihr Sopran ist besonders facettenreich, besonders frequenzreich, sehr reif und genau. Sie ist auch eine tolle Schauspielerin", sagt Schmitz. Sein Fazit: Die musikalische Deutung ist sehr geglückt."
  • "Ebenso nachhaltigen Eindruck hinterließ beim Publikum die Sopranistin Simona Houda-Šaturová, die mit zwei Arien, einer aus "Don Giovanni" und einem Konzertstück, beide gleichermaßen anspruchsvoll in Sachen Gesangstechnik und Zusammenwirken mit dem Orchester, das Publikum zu veritablen Begeisterungsstürmen hinriss. Da konnte eine Zugabe nicht ausbleiben - es gab sie in Form des "Alleluja" aus "Exsultate, Jubilate", das die Künstlerin mit einer bezaubernden Mimik unterlegte, die nicht in den Noten steht, diese aber aufs Schönste bereichert."
    Freie Presse
    Torsten Kohlschein, "Sächsischer Mozartpreis an tschechischen Dirigenten Václav Luks verliehen", in: www.freiepresse.de, 15.05.2017
  • „Moins hardie dans les acrobaties, du reste parfaitement exécutées, qui jalonnent la partie d’Ismene, mais d'une musicalité rayonnante, Simona Šaturová ne démérite pas et lui confère une réelle épaisseur. Le Mal, c’est bien connu, peut prendre une forme éminemment séduisante.“
    Forumopera.com
    Bernard Schreuders, „Sommet politique et belcantiste à Bruxelles . Mitridate - Bruxelles (La Monnaie)“, in: Forumopera.com, 05. Mai 2016
  • „Die Auftrittsarie von Simona Šaturová war die der Julia aus Charles Gounods „Roméo et Juliette“. Und schon hier kam eine selbst in den Spitzentönen gehaltvoll leuchtende Stimme zum Tragen und ein Vermögen, in wenigen Minuten einen Charakter musikalisch zu umreißen. Das gelang auch trefflich mit „Una voce poco fá“ der Rosina aus Rossinis „Il barbiere di Siviglia“. Nach wenigen Takten war klar, dass da ein temperamentvolles junges Mädchen unter einem herrischen Vormund leidet und bald ausbrechen wird. Jeder Ton der Koloraturen saß perfekt und die Verzierungen waren ebenso originell ausgedacht wie zauberhaft gesungen.“
    Süddeutsche Zeitung
    Klaus Kalchschmid, „Mit Schwung“, in: Süddeutsche Zeitung, 02. Januar 2015



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