Manfred Honeck

Dirigent

I eagerly await every new Reference Fresh! release from Manfred Honeck and the Pittsburgh Symphony Orchestra. Each has been an artistic and sonic delight, and this one is no exception. The PSO is a magnificent, world-class orchestra, Honeck is a mature and innovative leader … Honeck’s balanced and dramatically effective control provides momentum and, in the third movement of Shostakovich’s Symphony 5 and Barber Adagio, a sense of bated-breath stillness. The orchestra flawlessly executes his direction, and the result is completely satisfying and emotionally draining. … Overall, this is the best Shostakovich 5 of this century…”
Kalman Rubinson,  Stereophile, 1.2017

 

Man könnte Seiten füllen, um detailliert zu beschreiben, wie genau und fein Manfred Honeck mit den Bamberger Symphonikern gearbeitet haben muss, dass im Herkulessaal jedes Detail der Eroica zum Leuchten gebracht wird; dass Akkorde bei aller Deutlichkeit des Blechs nie grob klingen; wie plastisch konturiert Strukturen sind, weil nicht nur der Dirigent bestens um die Form Bescheid weiß. Wie luftig und logisch erscheint die komplexeste Faktur, wenn ein beherztes Forte sofort ins Piano zurückgenommen wird, wenn Streicher so warm, geerdet und präzise spielen wie in jedem Takt die Bamberger.
Klaus Kalchschmid, Leuchtende Eroica, Süddeutsche Zeitung, 16.05.2017

 

The symphony after intermission was by Beethoven, his Sixth, the “Pastoral.” The first measures were perfect. Absolutely perfect. The music throughout this movement was nimble and streamlined… Every note was musical. Manfred Honeck seems incapable of committing anything unmusical. The New York Philharmonic played like a first-rate orchestra. It played like its reputation, certainly its publicity.
Jay Nordlinger, New York Phil. Or Vienna Phil.? New York!, in: The New Criterion, 12.04.2016

On an album where the highlights come thick and fast, the world class Pittsburgh Symphony Orchestra under Manfred Honeck is on magnificent form. Playing with astonishing virtuosity this opulent performance of Elektra, full and expressive, is brilliantly executed. Its climaxes are stunningly powerful, generating a tension which feels overwhelming. Conversely the Rosenkavalier waltzes have a poignant bittersweet quality that is entirely captivating. Manfred Honeck and his Pittsburgh players combine for a stunning album which should be an essential purchase for Strauss devotees.
Michael Cookson, in: MusicWeb International, 11.2016

 

Honeck knows how to find the perfect balance between all the elements written by Tchaikovsky in the music score, and especially those not written in the music score. Manfred Honeck's interpretation brings forth an extraordinary dynamic compass, from a barely perceptible pianissimo to the thundering fortissimo one can only imagine, the lines are neatly made, on large spaces, but even more so, Manfred Honeck transforms this symphony in a philosophical study about the meaning of life and death... You just have to want to listen attentively and to let yourself be guided by Manfred Honeck…the conductor who has made Pittsburgh Symphony Orchestra one of the greatest ensemble of our times.…”
Cristina Comandaşu (translation by Irina Mihai), Radio Romania, 07.07.2016

 

Manfred Honeck fährt im fernen Pittsburgh noch schwerere Beethoven-Geschütze auf und verpasst der abgedroschenen Fünften und der nicht weniger populären Siebten eine solche flammende Frischzellenkur, dass man 70 Minuten lang wie gebannt diesem überwältigenden Spektakel folgt, als hörte man das alles zum ersten Mal: Der vormalige Bratscher der Wiener Philharmoniker übernahm das US-Traditionsorchester 2008 als elfter Musikdirektor und formte es in kurzer Zeit zu einem absoluten Weltklasse-Klangkörper, das den ruhmreichen „Big Five“-Orchestern der USA absolut ebenbürtig, wenn nicht schon überlegen ist.
Attila Csampai, Stereoplay, 27.01.2016


Auch diese 4. Symphonie von Anton Bruckner überzeugt auf der ganzen Linie.
Da wo andere große Dirigenten in Bruckners Klang regelrecht baden..., vertraut Honeck auf die Musik und spielt sie so, wie sie eigentlich sein soll. Bruckners Vierte dankt es ihm, indem sie dem Hörer ein unwahrscheinlich reiches organisches Leben offenbart und in jedem Moment aufs Neue erblüht.(…) Honeck ist hier ein Wanderer zwischen den Welten, ein Meister, der Moderne und Tradition, Klangopulenz und kammermusikalischen Feinschliff, emotionale Tour de force und analytischen Feinsinn nahtlos miteinander verbindet. Und dafür ein Orchester zur Verfügung hat, dessen Spieldrang und Klangpracht einfach nur Freude machen.
Alain Steffen, Pizzicato.lu, 30.03.2015